Karlínská invalidovna


Dnes vás pozvu na jednu z nejpozoruhodnějších barokních staveb v Praze,
která v sobě snoubí mistrovství 
architekta Kiliána Ignáce Dientzenhofera
s vizionářskou sociální myšlenkou 
hraběte Petra Strozziho.

Je to místo utrpení, pomoci a naděje ...


Vítejte v budově Invalidovny v pražském Karlíně


Jenom krátce z historie:

Invalidovna v Praze byla projektována podle vzoru pařížské Invalidovny
v letech 1731 - 1737 pro ubytování válečných invalidů.

Ve svém vzniku stála 2 km za hradbami Prahy a fungovala
jako město ve městě.
Byla v ní prádelna, vývařovna, nemocnice,
pivovar, jatka, zeleninová zahrada, škola ...

Svému účelu sloužila dlouhých 200 let,
až do roku 1935.


Při vstupu na dvůr míjíme alegorické sochy invalidů.

Přes sto let staré platany dávají příjemný stín empírové kašně.
 

Kašna není původní součástí areálu.
V souvislosti s instalací nového vodovodního řádu v letech 1900 - 1901 
sem byla přenesena a osazena 
z nároží Vodičkovy a Jungmannovy ulice.

Funkční byla do povodní v roce 2002.





Podle původních plánů měla být Invalidovna komplexem
devíti čtvercových částí, 
každá o velikosti 100 x 100 metrů s vlastním dvorem.

Podle návrhů Kiliána Ignáce Dientzenhofera se postavila jen jedna devítina,
jedná o jeho největší a jedinou realizovanou světskou stavbu.




Nádvoří ukrývá spoustu fotogenických detailů,
stačí se jenom porozhlédnout ...









Vstupní průčelí budovy Invalidovny s atikou.


Před budovou v Kaizlových sadech je pomník Petra Strozziho,
zakladatele nadace pro invalidy.




Příště spolu navštívíme východní křídlo.
Začneme na chodbě, kde se natáčela jedna z úvodních scén
 oskarového filmu Amadeus od Miloše Formana.

Invalidovna je oblíbeným místem filmařů
pro svoji nezaměnitelnou atmosféru,
patinu, prostory, dlouhé chodby ...

Natáčela se zde celá řada seriálů, 
historických filmů, pohádek i videoklipů.



Přeji vám hezké dny babího léta !


Komentáře

  1. Do této části Prahy jsem jezdívala na porady na ústředí Českého statistického úřadu. Metro mělo stanici Invalidovna a já vlastně nevěděla proč se tak jmenuje. My přijeli, vyškolili se a zase odjeli :-).
    Takže Tvoje fotky i povídání je pro mne moc zajímavé.
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem také dlouho nevěděla, proč se stanice jmenuje Invalidovna, až jsem jednou v televizi viděla reportáž o této budově ...
      Měj hezké dny §

      Vymazat
  2. Jituško, tvůj příspěvek mě tady přiměl k vyhoudání :o) Adam mi už roky slibuje, že mě tam vezme, chodí tam často pracovně... Prý jde zrovna v pondělí... Díky tvým fotkám mě to láká stále víc...
    Děkuji a přeji hezký víkend, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko bylo to jedno z mých přání vidět Invalidovnu v její surové podobě než projde rekonstrukcí. Nyní má svoje kouzlo a tajemno, které rekonstrukcí byť potřebnou prostě ztratí.
      Měj se hezky !

      Vymazat
  3. Jitko, to je nádhera. Sídlí tam nějaká instituce?
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žádné instituce už tam nesídlí od roku 2002, kdy byly povodně. V západním křídle je kavárna a sídlí tam Studio Alta. Tam jsem už bohužel nedošli.
      Hezké zářijové dny !

      Vymazat
  4. Jitko, zajímavé fotky. Já se přiznám, že ač jsem z Prahy, tak na Invalidovně jsem nikdy nebyla. Tato část Prahy je nějak mimo můj akční rádius...
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a my jsem podnikli cestu do Prahy jenom kvůli Invalidovně a na výstavu do Národního muzea. Užili jsme si to a Invalidovna ve mě zanechala úžasný pocit doby která už se nevrátí.
      Pohodové dny !!

      Vymazat
  5. Díky za připomenutí - kdysi jsem se tu také toulala a asi se po letech zase zatoulám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatoulej se rychle, Invalidovnu čeká rekonstrukce, už to tam nebude takové originální
      s nádechem historie.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

♥ Záložky ♥ Amore ♥

Špulky a knoflíčky

Časopis Venkov & styl

Houpací koníčci