Zámek Plumlov


Před jeho návštěvou jsem možná jako většina z vás
znala obrázek vysokého štíhlého zámku,
jehož obraz se odráží ve vodní hladině
a ještě informaci, že měl mít původně čtyři křídla,
ale postavilo se pouze jedno,
proto ten jeho neobvyklý tvar.

Popravdě jsem od jeho návštěvy neočekávala výjimečný zážitek,
bydleli jsme nedaleko u Plumlovské přehrady
a tak jeho návštěva i tím byla daná ...


Už vstup na nádvoří byl malým překvapením.
Skalnaté návrší s malými zbytky hradu,
který zde stál až do počátku 19. století a pak byl zbořen.
Zámek byl postaven v letech 1680 - 1685
nad Podhradským rybníkem.



Co mě dostalo byla nádvorní fasáda,
něco tak úžasného jsem opravdu nečekala.
Není opravená, a proto má nádhernou patinu dávných dob,
Oči i fotoaparát jsem na ní mohla nechat.


Nádvorní fasáda spojuje vždy patro a mezipatro
 jednou řadou volných sloupů,  ukončených složitými hlavicemi,
 v přízemí toskánskými,
 ve středním patře jónskými
 a v nejvyšším patře kompozitními.
 Jednotlivá patra jsou oddělena římsami,
 pod kterými probíhají po celé délce budovy štukové vlysy.
 Okna hlavních pater jsou zdobena podokenními kuželovými balustrádami.




Prohlídkový okruh prvního až třetího patra zámku
zahrnuje jednotlivé místnosti, kde se seznámíte s historií zámku.
Nábytek však není původní, z dřívějšího vybavení
se nezachovalo skoro nic.


Co vás však upoutá jsou nádherné nástropní fresky od vídeňského
malíře Jiřího Greinera. Jako náměty pro obrazy byly vybrány
antické motivy podle Vergiliovy Aeneidy.



Bonusem této prohlídky bylo že jsme na ní
byli jenom my a průvodce, to už je sám o sobě zážitek.
Pan průvodce byl úžasný a na závěru prohlídky
nás upozornil, že pokud chceme zažít něco neobvyklého a zajímavého,
 tak je to prohlídkový okruh dalších dvou pater zámku,
která nikdy nebyla obývána a z části nejsou dostavěna.
To byla výzva pro mě !!!

Tato prohlídka je pouze jednou denně v 15 hodin.
Druhý den jsme měli v plánu ZOO v Olomouci,
to jsme zvládli a přesně za 2 minuty tři
jsme stáli v pokladně a potom jsme se vydali
opět sami s průvodcem na tuto prohlídku.


Vítejte na Plumlově o více než 300 let zpět

a pojďte se podívat do míst, tak jak nám je naši předci zanechali.


Točité schodiště, které pamatuje staletí.
Už jenom to, že po něm stoupáte je zážitek ...


Taneční sál, velkolepý prostor, který nebyl nikdy dokončen.
Tají se vám dech nad jeho velikostí a umem lidí.


V tanečním sále se můžete projít nejen po prknech,
ale i po starých trámech.


Ještě bych se zmínila o velikosti zámku,
jeho délka je 62 m a šířka pouhých 15 m.
Taneční sál tedy zabírá celou šířku zámku.




V některých místnostech jsou opět nádherné fresky ...


Podlahy nejsou dokončeny, chodí se po prknech.


Místnosti posledního patra, nikdy se tady nebydlelo
a tak procházíte historií starou několik století.




Některé místnosti mají hotové štuky a fresky.



Hlavní schodiště zámku se nachází po jeho pravé straně
při pohledu z nádvoří.
Schody jsou dřevěné, prošlapané, pamatují toho mnoho ...


V některých místnostech posledního patra a na schodišti
můžete najít "Galerii" vzkazů a podpisů lidí,
kteří zámek navštívili kdysi dávno.
Popsány jsou někde celé stěny ...




Byli jste někdy na zámecké půdě ???

Já poprvé a byl to nádherný zážitek,
vlezli jsme na ni vikýřem a prošli ji po celé délce.



Výhled z okna půdy, hloubka pod námi je 70 m.


Zámek Plumlov byl pro mě velké překvapení
a jeden z největších výletních zážitků roku.

Dříve jsem si zjišťovala informace o místech, která navštívíme.
V poslední době to moc nedělám a mnohem raději
vidím a slyším "vše poprvé" až na místě.



Přeji vám krásný prodloužený svatováclavský víkend !!!



Komentáře

  1. Jitu,to je nádhera !Jak ty to děláš,ze navštěvuješ samá zajímavá a mě neznámá mista s genem loci?!Příště asi pojedu s tebou😉 Diky,za další super tip na výlet!Těším se na brzké osobní setkání! Jo a já na půdě zámku už býka,v Novém Městě ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle byla náhoda, že jsem objevila takové úžasné místo. Dělám si poznámky, když vidím nebo čtu o něčem zajímavém.
      Hezké podzimní dny !!!

      Vymazat
  2. Jitu, díky za reportáž, kolem jsme jeli několikrát, ale na zámku jsme dosud nebyli, tak díky tobě poprvé!
    Moc pěkné a vyjde-li mi to, až pojedeme do Kroměříže, kam jsem chtěla už letos v létě na aspoň tři dny a nevyšlo to, stavíme se tam.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě stojí za návštěvu, bylo to úžasné a tajemné !!!
      Hezký podzim !!!

      Vymazat
  3. Tedy - to je paráda. Díky moc, že jsem mohla nahlédnout dovnitř plumlovského zámku, který znám jen z fotek. A ta procházka nedostavěnými patry... A detaily fasády...
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem ho znala z fotek a jeho návštěva mě opravdu překvapila, nic tak úžasného jsem nečekala.

      Vymazat
  4. Tak to musela být pecka naživo.
    Děkuji za skvělou prohlídku, krásné obrázky.
    Přeji spoustu takových zážitků co vydrží nadlouho...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle zážitky jsou nadlouho ... bylo to opravdu pecka naživo.
      Hezké říjnové dny !!!

      Vymazat
  5. Neobyčejné a krásné. Zatím jsme tohle místo míjeli, ale rozhodně se tam vypravíme. Díky za tip. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme v těchto končinách nikdy moc nebyli a zámek jsem znala jenom z obrázků.
      Byl to nádherný zážitek.

      Vymazat
  6. Paráda! Hned jdu kouknout do mapy, kde že Plumlov je. Díky za tip.
    Petra

    OdpovědětVymazat
  7. Jitu, už jsme o něm spolu nluvili, že!
    Děkuji za reportáž a přeji jezké dny. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko určitě stojí za návštěvu.
      Hezký říjen !!!

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

♥ Záložky ♥ Amore ♥

Špulky a knoflíčky

Časopis Venkov & styl

Houpací koníčci