Rájec nad Svitavou a Moravský kras


Před týdnem v úterý ve sváteční den jsme navštívili

zámek Rájec nad Svitavou,

který se nachází na vyvýšenině v blízkosti souměstí Rájec-Jestřebí
a nese název původně samostatné obce Rájce nad Svitavou.

Patří k architektonickým klenotům Moravy
a je výjimečnou ukázkou reprezentačního venkovského sídla
ve stylu 2. poloviny 18. století.
Posledním šlechtickým rodem,
 který panoval na rájeckém panství a dal zámku dnešní tvář,
 byl bohatý a významný knížecí rod Salmů.


Je to místo, které svými detaily připomíná kousek sladké Francie.
Zámek byl postaven po vzoru letohrádků francouzské aristokracie
z doby vlády krále Ludvíka XV.


I přes nedořešené restituční řízení se zámek postupně opravuje. 


Nádherná je i část střechy, která na rekonstrukci teprve čeká,
nese v sobě otisk dob dávno minulých.


Malý domek s dřevěnou pavlačí navazující na budovu kočárovny
 slouží nyní jako¨skladiště čehokoliv, 
ale kdysi dávno to byl zámecký holubník.



Pohled na zámek ze zadní části už tak líbivý pohled nenabízí.
Na všech oknech zámku jsou dřevěné žaluzie,
které už toho podle prvního pohledu hodně pamatují.



Prohlédli jsme si jak reprezentační prostory


tak i privátní a hostinské apartmány.

Prohlídku soukromých prostorů mám nejraději,
nachází se v nich spousta osobních předmětů majitelů
a dozvíte se tak více o jejich životě.


Nádherný psací koutek v temně blankytně modré barvě.


A nejvíce mě  v soukromých interiérech zaujaly záclony.
Takovou přehlídku nádherných starobylých záclon
jsem zatím na jiném zámku neviděla.
Co pokoj to jiný nádherný vzor.



¨
Okouzlil mě i vyšívaný přehoz na postel.


Opouštíme zámek branou,
která právě prochází rekonstrukcí a náš výlet pokračuje  do ...


Sloupsko - Šošůvských jeskyní

V Moravském krasu jsem nikdy nebyla,
byla to moje první návštěva a určitě ne poslední.

Prohlédli jsem si Sloupsko - Šošůvskou jeskyni, 
které patří k největším zpřístupněným jeskyním v ČR.


Byla to nádherná podívaná na úchvatné podzemní prostory
a zažili jsme i absolutní tmu, kdy průvodce zhasl světla.
Byl to zvláštní pocit nevidět ani stín paprsku.


Součástí prohlídky je i světoznámá archeologická lokalita jeskyně Kůlna,
ke byly nalezeny části lebky neandertálského člověka staré asi 45 000 let.
 Archeologický výzkum doložil osídlení a využívání jeskyně 
od předposlední doby ledové před 120 000 lety až do současnosti.


Tyto jeskyně patří k nejvýznamnějšímu zimovišti netopýrů,
pár jsme jich v jeskyni zahlédli  létat
a dokonce jsme si i jednoho odvezli domů :-)


Mějte hezké snad už konečně dešťové májové dny !!!

I přesto, že má být chladno a deštivo, se na zítřejší den moc těším,
protože mě čeká podvečerní setkání s blogerkami  


Komentáře

  1. Jitu,
    krásně výletujete po moravském krasu :-)
    A ty záclony a modrý čtecí koutek by zaujal i mě ;-)
    Těším se dnes po práci na tebe :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo tam ještě spousta dalších věcí oku lahodící.
      Také se těším :-)

      Vymazat
  2. Jituško, zatím co jeskyně mě moc nelákají (hezké to je, ale necítím se pod zemí moc dobře), kolem Rájce jsme už jeli mockrát. Díky tvým fotkám vím, že se máme zastavit.
    Odpoledne se moc těším, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzpomněla jsem si, že ty jeskyně nemusíš, já má zase respekt z výšek. Zámek stojí určitě za návštěvu.

      Vymazat
  3. Dobrý den,
    děkuji za inspiraci ohledně záclon. Já v tomto kraji žiji, na zámku jsem byla mnohokrát, naposled letos v předjaří na výstavě kamélií, ale záclon jsem si nikdy nevšimla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záclony jsou v soukromých interiérech a bylo to první co mě tam upoutalo. Takové nádherné jsem snad nikde jinde neviděla.
      Příště si jich určitě všimnete.

      Vymazat
  4. Jitu!
    Ty záclony- to je nádhera...no prostě tím jsem musela začít...:o))
    Navštívili jste krásná místa...
    a líbí se mi ten holubník...
    Měj se moc hezky Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záclony byly úžasné, mohla jsem na nich oči nechat.
      Holubníku by slušela oprava a byl by to skvost. Je na něho výhled přímo ze zahrádky restaurace, už i proto by si zasloužil lepší kabátek.
      Přeji krásné dny !!!

      Vymazat
  5. My máme tohle za barákem,záclon jsme si všimla, navíc je u zámku ještě krásný vzrostlý park a jeskyně jsou parádní.zrekontruované a rozhodně stojí za návštěvu. Jsem ráda že žiju v tomhle kraji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To musí být moc hezké bydlet přímo u zámku. V parku jsme také byli, stromy jsou nádherné, opravdu vzrostlé a pokochali jsme se i výhledem na Rájec a právě na věži kostela zvonilo poledne, byl to hezký zážitek. Bydlíte v krásném kraji.

      Vymazat
  6. Připojila bych se k ostatním komentářům- záclony jsou opravdu nádherné a přehoz také. Škoda, že to mám na jednodení výlet tak daleko. Ale prázdniny se blíží a Rájec je ode dneška na seznamu míst s nadpisem „nutné vidět”
    Krásný květen. Romana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na mém seznamu "nutné vidět" je takových krásných míst, že to asi nestihnu nikdy. A stále nová místa stojí za to vidět.
      Krásné dny !!!

      Vymazat
  7. Jitko, krásný výlet jste si udělali a je na co se dívat. Zámek je nádherný, interiéry jsou kouzelné a moc se mi líbí i ty záclony a přehoz. No a jeskyně, ty nemají chybu. Kdysi jsme byli na Macoše a ta nás také uchvátila.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výlet to byl nádherný a Macocha na nás teprve někdy čeká, poprvé ...
      Měj hezké dny !!!

      Vymazat
  8. Hezký výlet - líbil mi se mi i zámek i jeskyně.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

♥ Záložky ♥ Amore ♥

Špulky a knoflíčky

Časopis Venkov & styl

Houpací koníčci