Zámek Jezeří


Perla v uhelném prachu  - zámek Jezeří

Stojí majestátně ve stráni nad měsíční krajinou
hnědouhelného dolu nedaleko Horního Jiřetína.

Kdysi velkolepé barokní sídlo rodu Lobkowiczů,
které hostilo Beethovena či Goetha,
bylo v sedmdesátých letech minulého století
 odsouzeno k demolici.
Zmizel anglický park, obora, arboretum ...

Ještě před tím v padesátých letech, kdy zámek opustili vojáci,
kteří ho užívali, nastala jeho největší zkáza.
Patřil státu, který ho neopravoval a ani nehlídal.
A tak postupně vše cenné, historické mizelo.
Spoustu škod také napáchali filmaři, kteří si některý komnaty
zařídili podle svého. 


Nejznámnější a nejpůsobivější výhled na zámek je odsud:
(fotku jsem si vypůjčila z internetu, o této vyhlídce jsme bohužel předem nevěděli)


Historická fotografie s vesničkami, loukami a poli,
které kvůli těžbě zanikly:

 s


 Tato fotka, kterou jsou vyfotila ze zámecké komnaty,
má pro mě zvláštní kouzlo  ... 
vyvolává ve mě pocit prázdnoty a opuštění.



Kdykoliv jsem četla nebo viděla něco o zámku Jezeří,
přišlo mi že je potemnělý a tajuplný,
 jako kdyby vyšel ze strašidelných filmů.

A opravdu tak působí jak zvenku, tak i zevnitř.
 Má spoustu fotogenických detailů,
stačí se jen dívat kolem sebe.







Obnovená kaple na místě barokního sálu:



Tuto místnost si přetvořili k obrazu svému filmaři:



Z vybavení zámku se téměř nic nezachovalo,
nově zařízení pokoje mají někdy tajuplnou atmosféru.




Nádherná je dvoupatrová vstupní hala:





Kastelánkou zámku je Hana Krejčová, které těžba hnědého uhlí
vzala rodný dům v obci Albrechtice.
Celé dětství vídala zámek z okna jejich domu.
Prací kastelánky se tak vrátila do ztracené krajiny svého dětství.



A ještě jedno tajemné místo najdete blízko zámku.
Po levé straně příjezdové cesty k Jezeří
 je zřícenina nedostavěné hraběcí kaple,
 známá pod lidovým názvem Čertova kaple.
 Toto místo je opředeno tajemstvím
a i dnes tam prý pocítíte opravdu zvláštní atmosféru.




Stavba nebyla nikdy dokončena, protože si to prý nepřály temné mocnosti.
Poté, co se opakovaně zřítila klenba kaple, bylo od stavby upuštěno
 a dodnes před jejím vchodem stojí kamenné podstavce a vedle sloupy,
 které tam měli být vztyčeny - vše zanecháno tak, jak byla stavba opuštěna.



Na Mostecku jsem nikdy nebyla.
Až vloni ...  projížděli jsme
touto krajinou a já uviděla nad uhelnou pánví
majestátný zámek Jezeří.
Moje touha ho vidět se splnila po roce.


Cestou k zámku za poslední vesnicí Černice
 začíná industriální pustina,
Takovou krajinu jsem nikdy neviděla.
I to je zážitek, ale z těch horších, který si budu pamatovat.

  

Dva Atlantové sochaře Dietze podepírají zničený zámecký portál.

V dnešní době to působí spíše symbolicky,
jakoby by podpírali krušnohorské svahy před zřícením.



Přeji vám krásné až moc horké srpnové dny !!!


Komentáře

  1. Jitu, moc ti přeji, že se ti sen splnil. Chápu, že ses tam chtěla podívat. Už chci taky :o) V kontextu doby a dějin děsivé i nádherné zároveň!
    Přeji krásný večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko je to tajemné a krásné místo, moc jsem si to užila.
      Hezké letní dny !!!

      Vymazat
  2. Jitko, zavedla jsi nás na úžasné místo, které má svého genia loci. I tyto chátrající stavby mají své kouzlo a já jsem unesena. Je to místo, kam se pravděpodobně nepodívám, ale moc děkuji, žes nás tímto místem provedla.
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V poslední době mě chátrající stavby přitahují, mají kouzlo, tajemno ...
      Krásné dny !!!

      Vymazat
  3. Milá Jitko, tak tohle je opravdu místo se silným nábojem.Z každé fotky něco tajemného vychází...
    Díky za zprostředkování míst, od nás příliš daleko, o to víc děkuji, že jsem je mohla vidět.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Místo má silný náboj, je to zvláštní zámek ...
      Od nás je také daleko, ale byli jsme ubytování v Karlových Varech, to už se dalo tam jet na výlet.
      Hezké léto !!!

      Vymazat
  4. Opět moje srdeční záležitost. Na Jezeří jezdím už mnoho let a nejhorší je, že když porovnám fotky co jsem za ty roky udělala, není tu vůbec žádný posun k lepšímu. Napsala jsi to hezky- pocit prázdnoty a opuštění. Plně to vystihuje současnost tohoto zámku. Pa Romana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad se jednou Jezeří dočká finanční injekce od státu ...
      Má své kouzlo, užila jsem si to tam.
      Krásné léto !!!

      Vymazat
  5. Jituško, krásné fotky. Kochala jsem se. Díky a hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se zámek líbil.
      Krásný srpen !!!

      Vymazat
  6. Dobrý den,díky za reportáž,to místo je magické.četla jsem rozhovor s paní kastelánkou,je to obdivuhodná žena,klobouk dolů za to,co dokázala. Je škoda, že se o takové skvosty nestará stát, po republice je spousta takových zpustlých staveb,které mají velkou historickou hodnotu.Přeji krásné dny a těším se na další příspěvky.
    Irena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem toho četla spoustu o zámku Jezeří. Paní kastelánka je pro Jezeří velký dar.
      Další příspěvky určitě budou.
      Krásné dny !!!

      Vymazat
  7. Krásné fotky z ,,tajemného"místa.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Nádhera , tajemno a ta vyhlídka :-)) - zapisuji do deníčku dalšího výletování … měj krásné léto ♥ Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stojí za návštěvu, líbilo se mi tam moc.
      Hezké letní dny !!!

      Vymazat
  9. Tvůj článek mi připomněl, že Jezeří je v plánu - až jednou někdy (tenhle seznam, co si v duchu vedu, je proklatě dlouhý). Podle fotek má určitě atmosféru...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je v plánu, ale kdy ???
      Má atmosféru, tajuplnou ...

      Vymazat
  10. Jitu,
    další kouzelné, tajemné ,místo !
    Je vidět, že tě historie baví!
    Vždy totiž dokážeš poutavě místo popsat a ty fotky :-)
    Strašně se mi líbí ta se židlemi a tvá fotka ze zámecké komnaty :-)
    Těším se na osobní vyprávění z letního výletování :-)
    Zatím užívej tropického léta !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zámek Jezeří je tajemný, jsem ráda, že jsem ho mohla navštívit.
      Krásné dny a těším se na setkání !!!

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

♥ Záložky ♥ Amore ♥

Špulky a knoflíčky

Časopis Venkov & styl

Houpací koníčci