Bezinky, kozičky, smradinky ...


je název pro květy černého  bezu a  v těcho dnech jsou v plném květu. Jsou to typické keře českého venkova s léčivými účinky. Využívají se květy na sirupy, limonády, šťávy a na podzim tmavě fialové bezinky na džemy, likéry, vína i kompoty.


Květenství se skládá z mnoha malých bílých kvítků, které nejen krásně voní ale jsou nádherné na pohled.


Neodolala jsem a podle posledního červnového čísla Apetitu jsem si uvařila  SIRUP z bezikových květů, do kterého jsem místo vanilky přidala k ovonění několik hřebíčků a plátky citronu. Trochu se liší postupem než který jsem dělala vloni:
Do hrnce nalijte 2 litry vody. Přidejte 1,2 kg krupicového cukru, 3 menší citrony, vanilkový lusk (já hřebíček 5 ks) a 1 lžíci kyseliny citronové. Zvolna přiveďte k varu a pak zprudka vařte, aby se směs svařila na poloviční objem.
Vsypeme 45 květů bezu, promícháme a necháme vychladnout. Pak přecedíme a nalijeme do sterilovaných lahví (umyté lahve nechat vysušit v troubě zapnuté na cca 100 st. C). Do lahve dáme vanilková semínka (hřebíček) a proužek citronové kůry. Sirup se pije ředěný vodou, uchová se v chladu, v lednici má vydržet až 2 měsíce.


Lahev působí starým dojmem, ale není tomu tak.
 Je od olivového oleje, ale uzávěr bohužel není keramický, jenom se tak tváří.


 Levandulové políčko je více fialové a brzy se objeví první kvítky.


Přeji vám krásný začátek prvního letního měsíce
provoněný bezinkami,
 jahodami,
 třešněmi 
 a brzy i borůvkami.

Komentáře

  1. Jitu, krásný bezinkový příspěvek. Já mám zatím nachystáno na marmeládu a limonádu. Do sirupu se pustím po víkendu. Krásný zbytek víkendu ... Věra

    OdpovědětVymazat
  2. Také se chystám na sirup,bezové květy už se louhují!Michaela P.S.krásné fotečky!

    OdpovědětVymazat
  3. Jitu, u tebe to zase tak voní!
    Krásný příspěvek.
    Přeju příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné fotky, milý příspěvek.

    OdpovědětVymazat
  5. Kouzelné fotografie, dokonalé! Škoda, že nevoní...

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné fotky, hezké povídání. Jana

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško milá moja, móóóc Ti děkuji za laskavý komentík u mě na blogu:o). Ty látky jsou opravdu naprosto uchvátné! Já mám od každé půl metru a fakt z nich ucvrkávám;-D. Totálně jsem látka od Mody propadla, hihihiB-))). Huž mám v plánu další čmanění z Petite Odile, tak se naň těším. Krásné fotky tady máš. Sirup z koziček taky dělám. Ale nevím, čím to je, hodně mi plesniví:-(. Taky si ty květy suším. Je z toho výborný čaj na zahlenění a kašel. Esťulka ho hodně pije, když je nemocná. Maj sa fanfárově a pohodičkový čmankózní víkend. Páčko Míša

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Jitko, černý bez je můj oblíbenec,ale vlastně není bylina,kterou bych pro něco neměla ráda. Tento příspěvek je úplně voňavý a osvěžující, jen se nadechnout! M.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

♥ Záložky ♥ Amore ♥

Špulky a knoflíčky

Časopis Venkov & styl

Houpací koníčci